Czy struktura klientów deweloperów uległa ostatnio
pewnym, zauważalnym zmianom? Sondę
prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl.
Mirosław
Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
Koncentrujemy się na zaspokajaniu potrzeb w
segmencie popularnym, który reprezentowany jest przez klientów dokonujących
zakupu na własne potrzeby mieszkaniowe. W tej grupie przeważają osoby młode, w
wieku średnio 31 lat, będące na etapie usamodzielniania się i zakładania
własnej rodziny. W najbliższych latach może nastąpić tu niewielka zmiana
spowodowana wzrostem wymaganego wkładu własnego. Część nabywców będzie prawdopodobnie
zmuszona przenieść w czasie zakup swojego pierwszego mieszkania z uwagi na
konieczność zgromadzenia odpowiednich środków finansowych. Inaczej wygląda
sytuacja w przypadku klientów inwestycyjnych, wśród których przeważają osoby w
przedziale wiekowym między 35 a 60 lat, które mają średnio po 44-46 lat.
Wioletta
Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.
Rosnące wymagania kredytowe skłaniają część nabywców
do odkładania zakupu mieszkań w czasie. Ponadto wśród klientów pojawiają się
osoby starsze zamieniające mieszkanie na mniejsze lub osiedlające się bliżej
rodziny. Nadal jednak najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku około 25-34
lat, poszukujące mieszkania dla siebie lub zakładające rodzinę.
Yael
Rothschild, prezes firmy Mill-Yon Gdańsk
Największą zmianą, jaką
obserwujemy w strukturze nabywców, jest pojawienie się młodych Polaków, którzy
kilka ostatnich lat spędzili za granicą. Nie zawsze zakup mieszkania oznacza
jednak powrót do kraju, w tym przypadku są to również zakupy inwestycyjne.
Dokonują ich głównie młodzi ludzie w wieku około 30 lat, którzy kupują
mieszkania niewielkie, ale wyjątkowe, np. na najwyższych kondygnacjach z
widokiem na panoramę miasta.
Tomasz
Sujak, członek zarządu Archicom S.A.
Nie obserwujemy spadku liczby młodych ludzi
kupujących nasze mieszkania, widzimy natomiast wzrost liczny nieco starszych
osób kupujących swoje drugie mieszkanie. Tym samym wzrasta zainteresowanie
mieszkaniami trzypokojowymi, szczególnie o mniejszej powierzchni. Widać też
rosnący popyt na apartamenty i penthousy, czego przykładem może być sprzedaż w inwestycji
River Point zlokalizowanej nad Odrą w bezpośrednim sąsiedztwie wrocławskiego
Starego Miasta. Obserwowanym przez nas trendem jest też powracanie klientów,
którzy już kiedyś kupili mieszkanie w naszj inwestycji i polecenia ze strony naszych
klientów. W ten sposób sprzedajemy blisko 40 proc. mieszkań.
Zuzanna
Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO Classic
Grupa naszych klientów jest
bardzo zróżnicowana. Budujemy głównie z myślą o rodzinach. Największą grupę
nabywców mieszkań w naszych projektach stanowią młode pary z dziećmi oraz osoby
planujące powiększenie rodziny. Duża grupa kupujących to także młode osoby
niezależne finansowo, rozpoczynające życie i pracę, którym pomagają rodzice.
Nie brakuje również osób, które wybrały inwestycje Hubertus, czy Wolne Miasto
jako miejsce, w którym chcą spędzić jesień życia, otrzymujemy sygnały że wybór
okazał się trafny.
Aneta
Michalska, reprezentująca Grupę Inwest
O ile wciąż najszerszą grupą naszych klientów są osoby,
które kupują swoje, pierwsze mieszkanie, w istocie w ostatnich latach dał się
zauważyć wzrost liczby nabywców, którzy zmieniają mieszkanie na większe. Często
są to nasi klienci sprzed kilku lat, kupujący drugie, albo trzecie mieszkanie.
Najczęściej poszukują większego metrażu w związku z poszerzeniem rodziny, czy wyższymi
zarobkami. Seniorzy również coraz
częściej decydują się na zmianę miejsca zamieszkania. Jeszcze 10 lat temu
mobilność osób po 60. roku życia była niewielka, a dziś coraz częściej decydują
się na sprzedaż własnych nieruchomości i kupno mieszkań w dobrej lokalizacji i otoczeniu
rozwiniętej infrastruktury. Zależy im również by mieszkać w sąsiedztwie dzieci
i wnuków. Nasze inwestycje temu sprzyjają. Warszawski Grochów, na którym
budujemy najwięcej mieszkań charakteryzuje się spokojnym otoczeniem, bezpieczeństwem
i licznymi terenami zielonymi oraz rozbudowaną strukturą miejską.
Janusz
Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Nie zauważamy, aby ostatnio zaszły większe zmiany,
jeśli chodzi o strukturę nabywców mieszkań. Naszymi klientami są osoby w różnym
wieku. W większości ludzie młodzi, poszukujący swojego pierwszego mieszkania.
Osoby starsze, które kupują mieszkania w naszych projektach najczęściej chcą
sobie poprawić standard, przeprowadzając się z lokalu w starym budownictwie. Liczba
obcokrajowców wśród naszych klientów jest niewielka.
Łukasz
Szumny, dyrektor sprzedaży w HSD Arrow
W strukturze naszych klientów znaczną część stanowią
młodzi ludzie, m.in. ze względu na duży wybór kompaktowych mieszkań, które
oferujemy. Wsród klientów są również takie osoby, które kupują kolejne
mieszkanie ze względu na sytuację rodzinną, ale stanowią oni zdecydowanie mniejszą
grupę nabywców.
Małgorzata
Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży J.W.
Construction Holding S.A.
Rządowy program MdM spowodował duże zmiany w gronie osób, które nabywają nieruchomości. Znacznie wzrosła liczba ludzi młodych oraz rodzin wielodzietnych, którym wprowadzona we wrześniu 2015 roku nowelizacja umożliwiła zamianę mieszkania na większe. Znaczna część z nich zamiast mieszkania wybrała domy, które w inwestycji Villa Campina oferujemy w cenie od 399 tys. zł.
Mirosław
Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Struktura nabywców to rzecz zmienna także dlatego, że
rynek mieszkaniowy ewoluuje. Młodzi ludzie to wciąż bardzo silna grupa nabywcza.
Coraz częściej jednak ich pierwszym mieszkaniem nie jest kawalerka, ale
mieszkanie dwupokojowe. Silną grupę od dłuższego czasu stanowią także nabywcy
gotówkowi- inwestycyjni, co jest w znacznej mierze konsekwencją niskiego
oprocentowania lokat bankowych. Wśród młodych rodzin najchętniej sprzedają się
rozkładowe mieszkania trzypokojowe. Coraz więcej klientów szuka też dużych
mieszkań o powierzchni ponad 100 mkw. w dobrych projektach i lokalizacjach.
Roma Peczyńska, dyrektor
e-marketingu RED Real Estate Development
W Warszawie i Poznaniu
nasza propozycja nieprzerwanie przemawia przede wszystkim do rodzin z dziećmi,
młodych małżeństw, singli, osób powyżej 45. roku życia oraz seniorów. We
wrocławskiej Nowej Papierni, inwestycji z pofabryczną przestrzenią, utrzymanej w
industrialnym klimacie klientami są przede wszystkim osoby, które przekroczyły
30. rok życia i zaczynają karierę zawodową. Często są to osoby pracujące w
zawodach kreatywnych, w branży IT, marketingu, reklamy, jak również architekci.
Adrian
Potoczek, dyrektor sprzedaży w Wawel Service
Młodzi nabywcy to wciąż
największy odsetek naszych klientów. Kolejną grupą są osoby, które zmieniają
mieszkania na większe, dla których stworzyliśmy program „Zamień stare na nowe.
Skierowany jest do osób pragnących sfinansować zakup mieszkania lub domu w naszej
inwestycji ze środków uzyskanych ze sprzedaży innej nieruchomości.
Lidia Fedorczuk, manager sprzedaży w Atlas Estates
Wśród naszych klientów jest kilka
grup nabywców. W większości są to młode, bezdzietne osoby po studiach, które poszukują
swojego pierwszego mieszkania. Sporą grupę stanowią także osoby z dziećmi
zainteresowane większymi mieszkaniami dla rodziny, chcące podnieść komfort
zamieszkania. Zwykle zmieniając mieszkanie wybierają miejsce bliżej centrum lub
z dogodniejszym do niego dojazdem. Wśród klientów są też rodzice studentów, którzy
zamiast wynajmować dzieciom mieszkanie wolą zainwestować we własną
nieruchomość.
Przemysław
Bednarczyk, wiceprezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Przygotowana przez nas
oferta mieszkań adresowana jest do zróżnicowanej grupy odbiorców. Na podstawie
wyników sprzedaży w poszczególnych fazach naszych inwestycji zaobserwowaliśmy,
iż osoby młode coraz częściej decydują się na zakup większych lokali. Z tego
względu, dużą popularnością cieszą się mieszkania o powierzchni ok. 50-55 mkw.,
które dzięki funkcjonalnemu rozkładowi zapewniają odpowiedni komfort. Mieszkań
poszukują także osoby zmieniające lokum, zainteresowane zwiększeniem przestrzeni
lub lepszą komunikacją z centrum miasta, jak również inwestorzy, planujący wynajmować
mieszkania.
Katarzyna
Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.
W naszych projektach mieszkania najczęściej kupują osoby korzystające z dopłat w programie MdM. Przeważnie są to młodzi ludzie lub rodziny z dziećmi. Rzadko kupującymi są osoby starsze. Sporadyczne zdarzają się obcokrajowcy, a jeśli do nas trafiają są to zazwyczaj osoby pochodzące z terenów wschodnich.
Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET