Specjaliści
z firmy Walter Herz uważają, że rozkwit rynku to przede wszystkim efekt zwiększającej
się liczby przyjeżdżających do naszego kraju turystów zagranicznych, którzy dysponują
zasobniejszym portfelem niż turyści krajowi. Nie mniej ważnym aspektem jest też
rozwój podróży biznesowych, które zapewniają większe obłożenie hoteli w ciągu tygodnia.
Firmy inwestujące w tym sektorze nieruchomości z pewnością nie mogą narzekać na
brak popytu.
Według
danych GUS, ciągu ostatnich dziewięciu lat ilość gości, korzystających z usług
hotelowych w Polsce wzrosła o 86 proc. - Odwiedzają nas głównie osoby
przyjeżdżające z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.
Silny jest także popyt wewnętrzny, dzięki któremu polski rynek nie odczuł tak
mocno jak inne kraje spadku zainteresowania usługami w czasie globalnego
kryzysu - podkreślają eksperci Walter Herz.
W 2012 roku sektor
odnotował rekordowe wyniki, dzięki organizowanym w Polsce mistrzostwom Europy w
piłce nożnej. Nie zaszkodziło mu też zagrożenie atakami terrorystycznymi, jakie
obserwujemy w ostatnim czasie na naszym kontynencie. Podczas, gdy inne stolice
europejskie zaliczają spadek dochodów, Warszawa notuje wzrost wskaźników
rynkowych. Ponadto, największe polskie
miasta stają się coraz bardziej istotnymi destynacjami biznesowymi, pełniąc
często rolę regionalnych centrów operacyjnych.
Wzrost
liczby gości i silny popyt krajowy
Dominik Sołtysik, członek zarządu Orbis S.A. zauważa,
że pomimo globalnego otoczenia gospodarczego, które można by uznać za raczej
niestabilne, w 2016 roku najważniejsze gospodarki Europy Środkowo-Wschodniej, w
tym Polska, odnotowują, zgodnie z oczekiwaniami, silny wzrost. - Praktycznie wszystkie
rynki, na których Orbis jest obecny należą do najszybciej rosnących gospodarek
europejskich i wykazują wzrost liczby gości w hotelach. Ponadto rynki napędza również
silniejszy popyt krajowy - zwraca uwagę Dominik Sołtysik. Podkreśla, że po
ostatnich, tragicznych wydarzeniach w niektórych tradycyjnie turystycznych
destynacjach Polska stała się atrakcyjnym miejscem wypoczynku dla wielu
rodaków, którzy do tej pory wybierali takie kraje jak Turcja, Tunezja, czy
francuska riwiera.
- W pierwszej połowie 2016 roku w Polsce i w Europie
Środkowo-Wschodniej obserwowaliśmy dalszy wzrost popytu w segmencie biznesowym
i turystycznym. Ze względu na coraz większą liczbę imprez sportowych,
kulturalnych i rozrywkowych rośnie liczba przyjeżdżających turystów. Odnotowaliśmy
także znaczący wzrost liczby gości podczas weekendów - informuje Dominik
Sołtysik, członek zarządu spółki Orbis S.A.
Małgorzata Łagodzińska, Development
Project Manager w B&B Hotels Polska zauważa, że rozwój rynków hotelowych w
największych miastach Polski jest naturalną konsekwencją rozwoju gospodarki
polskiej i gospodarek lokalnych. - W poszczególnych przypadkach na rozwój rynku
mają też mocny wpływ takie czynniki jak: aktywna polityka lokalnych władz i
convention bureau, rozwój infrastruktury transportowej (drogi, połączenia
kolejowe, lotniska) oraz infrastruktury MICE, rozwój bazy hotelowej o wysokim
standardzie, czy pojawianie się w danej lokalizacji znaczących inwestycji. W
niektórych przypadkach znaczenie ma również duża liczba studentów zagranicznych,
czy różnego rodzaju imprezy kulturalne, rozrywkowe, sportowe - wskazuje Małgorzata
Łagodzińska.
Zdaniem Michała Świgosta, dyrektora
sprzedaży i marketingu w Satoria Group S.A., możliwości inwestycyjne na rynku
hotelarskim w ujęciu długoterminowym kreowane są głównie przez rozwój
infrastruktury drogowej oraz budowę hal widowiskowo-sportowych, które
przyciągają duże koncerty i inne masowe wydarzenia. - Innym ważnym czynnikiem
jest rozwój niskobudżetowych połączeń lotniczych, które zawsze są istotnym
kołem napędowym rynku turystycznego, a rekordowe wyniki Modlina i Pyrzowic to
potwierdzają. Nie należy również zapominać o efekcie perfekcyjnie
przeprowadzonych zawodów piłkarskich Euro2012. Wielu fanów piłki nożnej wróciło
do Polski z całymi rodzinami na wakacje lub `city-break` - wymienia Michał
Świgost. W jego opinii, obserwowany wzrost podaży na polskim rynku związany
jest także z niepokojami na świecie, co zdaje się potwierdzać mnogość
inwestycji realizowanych nad Bałtykiem.
Coraz
atrakcyjniejsza baza hotelowa
Z roku na rok poprawia się kondycja polskiej bazy noclegowej. Na koniec
2015 roku w Polsce było 2316 hoteli, spośród których większość stanowiły
obiekty trzygwiazdkowe, wynika z zestawień GUS. W ciągu zeszłego roku przybyło
66 placówek. Od niespełna dekady ilość powierzchni hotelowych zwiększyła się w
naszym kraju niemal o 80 proc. Na rynku dominują obiekty klasy średniej i
ekonomicznej. Reprezentacja luksusowych budynków jest wciąż niezbyt duża.
Niedawno otwarty hotel, mieszczący się w Pałacu Prymasowskim na warszawskiej
Starówce jest 13. hotelem pięciogwiazdkowym w Polsce.
Duże zapotrzebowanie na usługi hotelowe w Polsce
skłania inwestorów do działania. Obecne na naszym rynku marki systematycznie
rozwijają sieć swoich placówek. Grupa
Orbis, największy w Europie Środkowo-Wschodniej operator hotelowy, w drugiej
połowie tego roku ma w planach otwarcie dwóch nowych obiektów. Do 114 hoteli,
które znajdują się obecnie w portfolio grupy dołączy hotel Mercure Kraków
Centrum i ibis Gdańsk Stare Miasto, które zaoferują łącznie 320 pokoi.
- W Polsce wytypowaliśmy 7 rynków, na których planujemy
inwestować: Warszawa, Kraków, Szczecin, Poznań, Wrocław, Katowice i Trójmiasto.
Wierzymy również, że taki rozwój czeka także Bułgarię i Rumunię, które mają
potencjał rozwoju dla indywidualnych hoteli, jak również dla międzynarodowych
sieci. Grupa Orbis ma obecnie zakontraktowane w formule franczyzy lub
zarządzania około 30 hoteli, które zostaną otwarte w ciągu 30 miesięcy. Tym
samym nasza sieć powiększy się o ok. 25 proc. - podaje Dominik Sołtysik,
członek zarządu spółki Orbis S.A.
Nowe hotele
w największych aglomeracjach
Kilka nowych hoteli zostanie również otwartych pod flagą marki Hilton. We
Wrocławiu w kompleksie OVO Wrocław została właśnie zainaugurowana działalność
hotelu DoubleTree by Hilton, w którym do dyspozycji gości jest 189 pokoi oraz
apartamentów. Za rok planowane jest otwarcie Hampton by Hilton w Lublinie przy
ulicy Północnej, który zaoferuje 123 pokoje.
Hotel Hampton by Hilton, w którym znajdzie się 149 pokoi, wejdzie także w
skład wielofunkcyjnego kompleksu Piotrkowska 155 usytuowanego w centrum Łodzi,
który ma być oddany w pierwszym kwartale 2018 roku. W połowie przyszłego roku
planowane jest również otwarcie hotelu Hampton by Hilton ze 100 pokojami w
Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej. A kolejny Hampton by Hilton w tym mieście ma
być zlokalizowany na gdańskiej Starówce, przy ulicy Długiej.
Jak deklaruje Michał Świgost, dyrektor sprzedaży i
marketingu w Satoria Group S.A., w najbliższej
perspektywie celem spółki jest rozpoczęcie zarządzania dwoma obiektami operującymi
pod międzynarodową marką Hampton by Hilton, które powstają w Łodzi oraz w
Gdańsku. - Te dwa świetnie zlokalizowane, 150 pokojowe hotele będą znaczącym
rozwinięciem istniejącego portfolio spółki - przyznaje. Grupa
Kapitałowa Satoria prowadzi obecnie 7 własnych hoteli w Warszawie i Krakowie
oraz dwa centra konferencyjne w Warszawie i nad Zalewem Zegrzyńskim. Michał
Świgost podkreśla, że trwają intensywne prace nad kolejnymi projektami, które Satoria
zamierza zrealizować w dalszej perspektywie czasowej. Grupa
dywersyfikuje portfel swoich inwestycji, rozwija także swoje portfolio
projektów biurowych.
Ekspansja zachodnich
sieci
Amerykańska korporacja Marriott International również zdecydowała się na firmowanie kolejnej inwestycji w naszym kraju. Podwójny hotel z 250 pokojami pod jej szyldem powstanie w Szczecinie. Inwestycja realizowana jest przez firmę Calbud w ramach przebudowy dawnego Domu Towarowego Posejdon przy Bramie Portowej. Poza hotelami, które w Posejdonie będą działały pod markami Courtyard by Marriott i Moxy, obiekt oferował będzie także lokale handlowe i biura oraz centrum konferencyjne. Zakończenie prac zaplanowano na połowę 2019 roku. To druga podwójna umowa firmy w naszym kraju, po podpisanym w ubiegłym roku kontrakcie na inwestycję przy Galerii Mokotów w Warszawie, gdzie staną obiekty Residence by Marriott i Moxy.
Austriacka sieć hotelowa Vienna House, która w Polsce dysponuje pięcioma hotelami, także planuje dalszą ekspansję w naszym rejonie Europy. W Polsce w ciągu najbliższych czterech lat chce poszerzyć portfolio o kolejne cztery obiekty.
Szerokie plany rozwoju w Polsce ma również sieć B&B Hotels. Operator posiada obecnie trzy hotele w Warszawie, Toruniu
i we Wrocławiu, a już we wrześniu otworzy dwa kolejne – w
Katowicach i Łodzi. Hotel B&B Łódź Centrum,
w którym znajdzie się 149 pokoi powstaje przy al. Kościuszki 16, w
sąsiedztwie ulicy Piotrkowskiej. Hotel
B&B Katowice Centrum ze 105 pokojami usytuowany jest przy ulicy
Sokolskiej 4, przy budynku Filharmonii Śląskiej, w pobliżu katowickiego Dworca
Głównego PKP. Jak deklaruje Małgorzata
Łagodzińska, reprezentująca B&B Hotels Polska, dalsze plany
rozwojowe firmy dotyczą większych miast w Polsce, m.in. Poznania, Trójmiasta,
Krakowa, ale także Rzeszowa, Lublina, czy Białegostoku. - Poszukujemy również
lokalizacji w mniejszych miastach regionalnych, jak Opole, czy Gliwice, w
których nasze hotele będą wielkości ok. 100 - 120 pokoi. W przypadku większych
rynków możemy mówić o obiektach oferujących ok. 150 pokoi i więcej. Sieć
naszych hoteli rozwijamy, zarówno dzięki podpisywanym umowom najmu, jak i poprzez
samodzielne inwestycje, czyli zakup działek i budowę - informuje Małgorzata
Łagodzińska.
Hotele w
kurortach
Amerykańska sieć Best Western także mocno koncentruje się na rozwoju
polskiego oddziału. Po niedawnym otwarciu hotelu w Juracie, kolejne obiekty
operator zamierza uruchomić w Sulejowie, Katowicach i Zakopanem.
Nowe
hotele sieci Radisson należącej do Carlson Rezidor Hotel
Group w ciągu dwóch najbliższych lat powstaną zaś w Poznaniu i Szklarskiej
Porębie. Firma planuje wzmacniać portfel hoteli w Polsce, gdzie obecnie
prowadzi 12 hoteli. Poznański hotel ze 166 pokojami, którego otwarcie planowane
jest w drugim kwartale 2017 roku, będzie działał jako Park Inn by Radisson
Poznań. Drugi obiekt ze 180 pokojami - Radisson
Blu Resort & Spa Szklarska Poręba operator uruchomi do końca 2018
roku.
Sektorowe aktywa pod lupą inwestorów
Rosnący
rynek hotelarski w Polsce przyciąga również coraz częściej uwagę inwestorów,
poszukujących możliwości korzystnego lokowania kapitału, ponieważ gwarantuje
wyższe stopy zwrotu niż rynki Europy Zachodniej. Eksperci Walter Herz przyznają, że inwestorzy
zaczynają postrzegać zlokalizowane w naszym kraju duże obiekty hotelowe jako
stabilne aktywa, stanowiące atrakcyjną alternatywę dla nieruchomości z segmentu
biurowego i handlowego. - W Polsce poszukują hoteli przede wszystkim
fundusze niemieckie, ale również pochodzące z Wielkiej Brytanii, Francji i USA
- wskazują specjaliści.
Ze
względu na wysokość przychodu, rosnący wskaźnik frekwencji i RevPar najbardziej
interesujące inwestycyjnie są obiekty
zlokalizowane na rynku warszawskim, krakowskim, trójmiejskim i
wrocławskim - wyjaśniają przedstawiciele firmy doradczej Walter Herz.
Wśród największych transakcji, jakie zostały
przeprowadzone w ostatnio w Polsce eksperci wymieniają kontrakty dotyczące
Hotelu Holiday Inn Warsaw - City Centre, Radisson Blu we Wrocławiu i warszawskiego
hotelu Sheraton.
Autor: Walter
Herz
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET