Mirosław
Kujawski, członek zarządu LC Corp
Bieżąca sytuacja rynkowa pozwala przypuszczać, że
rok 2016 będzie równie korzystny i stabilny, co rok 2015. Trudno jednak
oczekiwać, że uda się utrzymać dynamikę wzrostu. Już rok 2014 wydawał się
rekordowym pod względem sprzedaży, a okazuje się, że w 2015 roku wyniki
prawdopodobnie będą wyższe średnio o 15-20 proc. Obecny stan jest ściśle związany z wysokością
stóp procentowych, dostępnością kredytów oraz w niewielkim stopniu, ze
wsparciem programu MdM. Niekorzystna zmiana jednego z wyżej wymienionych
czynników może mieć negatywny wpływ na popyt.
Rynek wydaje się być w stanie równowagi. Określa to
tzw. wskaźnik wyprzedaży, obrazujący ilość kwartałów potrzebnych do wyprzedania
dostępnej na rynku oferty przy uwzględnieniu średniej sprzedaży z ostatniego
roku. Dla największych miast, wg różnych analiz wynosi on średnio 4,0-4,8 Q.
Wartości powyżej 5 kwartałów mogą oznaczać stopniowe nasycenie rynku, a w
konsekwencji ograniczenie podaży. Warto przypomnieć, że w trudnym dla branży
okresie wskaźnik ten oscylował w okolicach 8,5.
LC Corp w 2016 roku planuje utrzymanie wysokiego,
ale jednocześnie stabilnego poziomu sprzedaży. Warunki rynkowe są ciągle
sprzyjające i chcemy je skutecznie wykorzystać, m.in. poprzez wprowadzenie do
sprzedaży kolejnych nowych inwestycji w Warszawie, Wrocławiu oraz Gdańsku.
Mirosław
Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Zakładamy, że najbliższe półrocze to czas
stabilizacji, nie spodziewamy się znaczących wahań cen. Jednak jeśli
obserwowany już teraz trend rosnącej podaży mieszkań utrzyma się, nie
wykluczałbym korekt, a nawet lekkiego osłabienia
na rynku w tym czasie, jednak raczej w odniesieniu do słabszych jakościowo
projektów w bardziej peryferyjnych lokalizacjach. Nie przewiduję zagrożenia dla
dynamiki sprzedaży, jeśli chodzi o nasze portfolio projektów. Biorąc pod uwagę kolejną
podwyżkę wymaganego wkładu własnego, wydaje mi się, że tym razem rynek jest już
przygotowany i reaguje mniej gwałtownie niż rok wcześniej.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w
Polnord
W 2016 roku liczymy na sprzedaż mieszkań co najmniej
zbliżoną do ubiegłorocznej. W planach Polnordu znajdują się atrakcyjne
projekty, które czekają na uruchomienie. Sytuacja rynkowa sprzyja zarówno nam,
jak i naszym klientom. Przyszły rok przyniesie zmiany dotyczące m.in. warunków
udzielania kredytów, czy też limitów w ramach programu MdM. Z drugiej jednak
strony spodziewamy się, że nowo powołany rząd będzie aktywnie wspierał popyt.
Ewentualna kolejna obniżka stóp procentowych zmniejszy koszty finansowania
zakupu mieszkania, stanowiąc dodatkową zachętę dla klientów. Spodziewamy się,
że rok 2016 będzie dla branży deweloperskiej podobny do bieżącego.
Marcin
Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates
Na rynku mieszkaniowym utrzymuje się bardzo dobra
koniunktura, która powinna mieć kontynuację także w 2016 roku. Wysoki popyt na
nowe mieszkania ma związek ze stabilnym wzrostem gospodarczym i niskim stopami
procentowymi, które zachęcają Polaków do zaciągania kredytów hipotecznych.
Oznaczają one też, że oprocentowanie lokat jest mało atrakcyjne, dlatego wiele
osób woli inwestować w mieszkania niż trzymać pieniądze w banku. Co prawda, od
1 stycznia 2016 roku udział własny w kredycie hipotecznym wzrośnie do 15 proc. i
z tego powodu sprzedaż w pierwszych miesiącach tego roku zmniejszy się, ale
później będzie można spodziewać się ponownie zwiększonego zainteresowania
zakupem nowych mieszkań.
Iwona
Chmielewska, wicedyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Monday Development
Liczymy na to, że ten rok będzie pod względem
sprzedaży równie dobry jak poprzedni. O ile nie dojdzie do jakiś znaczących
wstrząsów na rynku, duży popyt na mieszkania powinien się utrzymać. Czynnikiem
stymulującym rynek nieruchomości jest niewątpliwe rządowy program dopłat
Mieszkanie dla młodych, który będzie miał duże znaczenie również w tym roku.
Czynnikiem budzącym obawy jest trudna sytuacja w polityce światowej, zagrożenia
związane z atakami terrorystycznymi i wprowadzane w związku z nimi zmiany zasad
funkcjonowania Unii Europejskiej, możliwość eskalacji nastrojów
nacjonalistycznych, itp. To niesie za sobą pewien wzrost niepewności, natomiast
na razie nastroje te nie mają bezpośredniego wpływu na poczucie bezpieczeństwa
Polaków.
Poza tymi, niezależnymi od nas czynnikami, duże
znaczenie dla sprzedaży ma również jakość oferty. I tu jesteśmy spokojni. Mamy
inwestycje w bardzo ciekawych lokalizacjach, w których oferujemy dobrej jakości
mieszkania w atrakcyjnych cenach. Podobnie będzie w przygotowywanych obecnie
projektach. Stąd z optymizmem wchodzimy w ten rok.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-Classic
Prognozujemy, że 2016 rok pod względem sprzedaży
powinien być nieznacznie gorszy od mijającego, o ile sytuacji nie pogorszą w
sposób znaczący działania obecnego rządu. Jak wiemy, ingerencja władzy w
gospodarkę nigdy nie kończy się dobrze. Sam program MdM nie wystarczy do
wsparcia budownictwa. Z rządowej pomocy, w zależności od miasta, korzysta tylko
od 15-20 proc. kupujących. W tym roku dostęp do kredytów jest utrudniony,
ponieważ poza zwiększeniem wkładu własnego, banki zmniejszą akcję kredytową i
podniosą marże kredytów hipotecznych, obawiając się podatku bankowego.
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu
marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Rok 2015 był bez wątpienia bardzo dobry dla branży, natomiast rok 2016 w nieruchomościach będzie okresem kontynuacji tego, co obserwujemy obecnie. Przewidujemy nadal utrzymujące się na niskim poziomie stopy procentowe, które pozytywnie przekładają się na oprocentowanie kredytów mieszkaniowych oraz możliwość zakupu mieszkania w ramach rządowego programu MdM. Czynnikiem stymulującym popyt będzie także atrakcyjna cena oferowanych przez deweloperów nieruchomości.
Katarzyna
Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.
Zakładamy, iż pod względem sprzedaży ten rok będzie
równie dobry, jak miniony. Nasze inwestycje są tak przygotowane, aby każdemu klientowi
przypadły do gustu. Posiadamy mieszkania przygotowane dla osób ubiegających się
o dofinansowanie w ramach programu MdM jak i dla tych, które kupują swoje kolejne
mieszkanie. Dla klientów poszukujących segmentów mamy osiedla domów z zielonymi
działkami.
Janusz
Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Home Invest
Sprzedaż w tym roku może być nieco słabsza w
porównaniu do minionego roku, ale nadal powinna utrzymywać się na
satysfakcjonującym poziomie. Będzie to uzależnione m.in. od podwyższenia wkładu
własnego do kredytu z 10 do 15 proc. Prognozowany jest również wzrost stóp
procentowych, co będzie skutkowało droższymi kredytami na mieszkania i spadkiem
zdolności kredytowej pewnej grupy nabywców. Poza tym, program MdM nie będzie
miał już tak dużego wpływu na rynek pierwotny, ponieważ obejmuje teraz także
rynek wtórny.
Paulina
Mudryk, reprezentująca WAN S.A.
Mamy nadzieję, że 2016 rok będzie tak samo dobry
albo lepszy od poprzedniego. Sprzedaż będzie uzależniona głównie od dostępności
kredytów mieszkaniowych.
Adrian
Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service
Nie wiemy, co przyniesie nam rok 2016, jednak
przewidujemy, że passa z 2015 roku będzie miała swoją kontynuację. W naszej
ofercie obecnie znajdują się nieruchomości skierowane do wszystkich grup
klientów. Planujemy trzy kolejne inwestycje. Specjalizujemy się zarówno w
inwestycjach o podwyższonym standardzie, jak i tych budżetowych oraz energooszczędnych.
W tym roku również chcemy przygotować interesujące programy, wspierające
sprzedaż, a także akcje promocyjne.
Tomasz
Sujak, członek zarządu Archicom S.A.
Miniony rok był bardzo dobry dla rynku
mieszkaniowego. W Grupie Archicom, już na początku listopada tamtego roku wyrównaliśmy
rekordową sprzedaż mieszkań z 2014 roku. Na koniec listopada sprzedaż wyniosła
już 571 mieszkań. Oznacza to, że rok 2015 będzie najlepszy pod względem
sprzedaży w całej historii Archicom. Poza sprzyjającą sytuacją gospodarczą i
niskimi stopami procentowymi, dobre wyniki sprzedaży są możliwe dzięki bardzo
dobremu produktowi. Dzięki integracji w ramach grupy biura projektowego i ekip
wykonawczych kontrolujemy cały proces powstawania mieszkań. Spodziewamy się
utrzymania trendów rynkowych w 206 roku. Mamy duży bank ziemi i kilka projektów
gotowych do szybkiego uruchomienia. Jesteśmy gotowi na kolejny bardzo dobry
rok.
Marcin
Zaremba-Śmietański, członek zarządu operacyjnego w Grupie Deweloperskiej GEO
Patrząc globalnie. rok 2016 z pewnością nie będzie
lepszy od obecnego. Oczywiście poszczególni deweloperzy mogą osiągnąć w tym roku
lepsze wyniki niż w roku 2015, ale to już indywidualnie zależy od ich oferty i
przyjętej strategii działań. Mówiąc o rynku jako całości należy zauważyć, że
wszystkie czynniki wzrostu i obecnego boomu zostały już w dużym stopniu
„skonsumowane”.
W 2016 roku nie powinna wzrosnąć liczba klientów
inwestycyjnych, ponieważ oni już w dużej części zmienili strukturę swojego
portfela. W przypadku klientów poszukujących mieszkań dla siebie, także nie
przewidujemy wzrostów. Pula osób zainteresowanych zakupem mieszkania będzie
systematycznie spadać, w miarę jak realizować będą oni swoje zakupy, a dopływ
nowych klientów nie zrównoważy tego zjawiska. Poza tym należy pamiętać o
wzroście minimalnego wkładu własnego przy kredytach hipotecznych i zauważyć, że
nic nie wskazuje, aby ceny mieszkań zaczęły nagle maleć.
Marta
Ulbrych, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Neocity Polska
W naszej ocenie popyt nie spadnie, ale o poziomie
sprzedaży decydować będą dobre projekty. Rynek jest mocno nasycony i klienci
mają w czym wybierać. Liczy się lokalizacja i cena, a dobrych lokalizacji w
Warszawie zaczyna powoli brakować. Wygrają ci deweloperzy, którzy mają
inwestycje w atrakcyjnych, dobrze skomunikowanych miejscach.
Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki
Więcej informacji dompress.pl
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET