Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco Poland
Dostępność i jakość
nowoczesnej powierzchni biurowej w danym kraju to tylko jeden z czynników,
które wpływają na decyzję firm o ulokowaniu w Polsce swojego oddziału czy
siedziby. Pod uwagę brany jest także szereg innych elementów, jak chociażby
dostęp do wykwalifikowanej kadry, koszt jej zatrudnienia, czy jakość
transportu. Jako kraj mamy wiele do zaoferowania w każdym z tych aspektów,
dlatego Polską interesuje się coraz więcej zagranicznych firm, głównie z
sektora IT i bankowego. Korporacje chętnie lokalizują tu również swoje centra
usług wspólnych.
W przypadku samego biura,
przewagą Polski w dalszym ciągu pozostaje stosunek jakości powierzchni biurowej
do ceny najmu. Jesteśmy nadal młodym, dynamicznym rynkiem. Rocznie powstaje tu
wiele nowych inwestycji, które z racji swojego zaawansowania technologicznego i
świeżości są dla wielu najemców dużo bardziej atrakcyjne, niż budynki starszego
typu. To niewątpliwa przewaga konkurencyjna w stosunku do krajów Europy
Zachodniej, gdzie duża część firm ma swoje lokalizacje w budynkach powstałych
wiele lat temu, mających za sobą kilka etapów renowacji. Trudno im odmówić
charakteru, zwłaszcza jeśli są to lokalizacje w historycznych kamienicach w
centrum miasta. Jednak w tego typu budynkach znacznie trudniej jest
zaimplementować nowoczesne i zielone technologie, które w nowobudowanych
nieruchomościach stają się standardem.
Małgorzata
Danek, członek zarządu LC Corp
Czynników decydujących o wyborze Polski na pewno
jest wiele, od globalnej sytuacji ekonomicznej na całym świecie do przyczyn na
poziome lokalnym, takich jak zachęty oferowane przez samorządy, czy prężnie
działające agencje wyspecjalizowane w ściąganiu i obsłudze zagranicznych
inwestorów. Jednak w mojej opinii jednym z najważniejszych elementów, który
przyciąga zagraniczne firmy jest dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry
pracowniczej. Ilość chętnych do podjęcia pracy w połączeniu z tym, że na naszym
rynku można wynająć biura o standardzie takim samym lub nawet wyższym niż na
zachodzie Europy powoduje, że zarządy poszczególnych przedsiębiorstw podejmują
decyzję o inwestycji w Polsce. Ze świadomością niewielu niewiadomych, co z
kolei przekłada się na ograniczenie ryzyka biznesowego. Branże, które chętnie otwierają
lub powiększają swoje filie to: BPO/SSC, R&D oraz szeroko rozumiany sektor
IT. Ten trend jest niezmienny od dłuższego czasu.
Tomasz Tondera, Senior Partner w Griffin Real Estate
Polski rynek nieruchomości
jest nadal stabilnym i bezpiecznym miejscem do inwestowania. Z jednej strony
wciąż oferuje atrakcyjniejsze niż w Europie Zachodniej stopy zwrotu przy
akceptowalnym poziomie ryzyka, a z drugiej strony zapewnia przyzwoitą i szybko
rozwijająca się infrastrukturę otaczającą inwestycję. Nie bez znaczenie jest
fakt, iż faktycznie jest to rynek, który jest już w strefie Euro. W tej walucie
kwotowane są czynsze i oferowane finansowanie. Również transakcje na rynku
kapitałowym rozliczane są w Euro. Zatem z jednej strony wysoki poziom
bezpieczeństwa, a z drugiej potencjalne zyski są magnesem dla zagranicznych
firm. W miarę dalszego umacniania pozycji rynku "core-owego"
spodziewamy się dalszego napływu inwestorów branżowych, finansowych, czy też
choćby ze świata ubezpieczeniowego.
Jacek Wachowicz, dyrektor ds.
sprzedaży i najmu w GTC
Polska stała się liderem w
rynku outsourcingu usług procesów businessowych (BPO), itp. Relatywna wartość
siły roboczej, wielość ośrodków miejskich i akademickich, a także zachęty strukturalne
przyciągają inwestorów tej branży.
Maciej
Jankiewicz, prezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.
Główne aspekty, które decydują o tym, że zagraniczne
firmy postanawiają inwestować i rozwijać biznes w Polsce, to w mojej ocenie
przede wszystkim stabilność i atrakcyjność gospodarcza oraz polityczna naszego
kraju. Posiadamy doskonale wykształconą kadrę tj. dobrze wykształconych
ekonomistów, inżynierów, informatyków oraz naukowców. Tacy pracownicy są wysoko
cenieni i poszukiwani przez firmy zagraniczne. Polska, w czasie obecnych zawirowań
gospodarczych, postrzegana jest przez zagranicznych inwestorów jako wiarygodny
i liczący się partner biznesowy - m.in. poprzez stabilną sytuację ekonomiczną,
członkostwo w Unii Europejskiej i NATO. Należy również wspomnieć o dogodnym
położeniu Polski w centrum Europy, na skrzyżowaniu jej głównych szlaków
komunikacyjnych, co w znacznym stopniu wpływa na atrakcyjność naszego kraju.
Ponadto ceny gruntów inwestycyjnych w Polsce,
przykładowo pod projekty magazynowe, są znacząco niższe od kwot w Europie Zachodniej,
co również wpływa na atrakcyjność Polski jako lokalizacji dla oddziałów czy
magazynów zagranicznych firm. Powszechna dostępność w całej Polsce
wykwalifikowanych pracowników, poparta rozwojem infrastruktury drogowej sprzyja
budowie nowych, zaawansowanych technologicznie obiektów logistycznych, a rozwój
handlu e-commerce wymusza zwiększenie stanów magazynowych.
Alexander
Jurkowitsch, członek zarządu Warimpex
Polska jest doskonałą
lokalizacją do inwestowania i rozwijania biznesu dla zagranicznych firm. Według
raportów, Polska jest atrakcyjnym rynkiem w Europie do lokowania inwestycji i
prowadzenia biznesu ze względu na niższe koszty operacyjne oraz dobrze
wykształconą, doświadczoną i znającą języki obce kadrę specjalistów. Największy
odsetek wynajmujących stanowią firmy z sektora BPO/SSC, IT, bankowości i
finansów. Istotny wpływ na rozwój rynku biurowego mają centra usług
biznesowych, które lokują swoje biura głównie na rynkach lokalnych. Zwracają uwagę na dostępność nowoczesnej
powierzchni biurowej i korzystne warunki najmu oraz dostęp do lotnisk, czy
sieci dróg. Duże znaczenie mają też zachęty oferowane przez lokalne władze,
poprzez np. Specjalne Strefy Ekonomiczne. Kraków i Łódź, miasta w których
realizujemy trzy nowe inwestycje biurowe – Chopin Office, Mogilska Office oraz
Ogrodowa Office – znajdują się w pierwszej trójce pod względem powierzchni
zajmowanej przez zagraniczne centra usług biznesowych.
Ewelina
Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków Skanska Property
Poland
Polska ma ogromny potencjał
do przyciągania inwestycji. Wyróżników nie musimy specjalnie szukać – jesteśmy
jedynym krajem w Europie, którego PKB notuje niezmienny wzrost od 20 lat. Mimo,
że ostatnie prognozy wskazują mniejszy wzrost niż się spodziewaliśmy – wciąż
jesteśmy na fali wznoszącej. Naszym stałym zasobem jest wykształcona, mówiąca
wieloma językami kadra i stosunkowo niskie koszty pracy. Dla firm z dynamicznie
rozwijającego się sektora usług, które wg danych ABSL deklarują rozwój
złożonych procesów w swoich centrach, Polska to prawdziwe eldorado. Na rynku
biurowym oferujemy topowe powierzchnie, nie odbiegające jakością od oferty
światowych stolic. Ponadto mamy szeroki wachlarz lokalizacji do wyboru. Już nie
tylko stolica wchodzi w grę. Wybijające się regiony to nasz ogromny wyróżnik w
tej części Europy. Zawirowania polityczne w naszym kraju nie umknęły uwadze
inwestorów, ale wpłynęły raczej na ich nieco większą ostrożność i dopytywanie z
troską o sytuację niż odpływ. Światowi gracze mogą też liczyć na potencjał
innowacyjności młodych polskich talentów. 60 mln PLN przeznaczone na budowę
akceleratorów dla polskich startupów, European Start-up Days podczas
tegorocznego EKG, czy Start-Up Challenge na ABSL przyczyniają się do tworzenia
mariaży kreatywnych Polaków z globalnymi graczami, poszukującymi
konkurencyjnych przewag. Potrzebują ich szczególnie firmy z branży IT, które
rozkwitają się nad Wisłą. Obok nich plasują się centra usług z obszaru finansów
i księgowości. Wśród nowych graczy z sektora, którzy w ostatnim roku wybrali
Polskę jako lokalizację swoich centrów usług wspólnych czy outsourcingowych
można wymienić na przykład FUJIFILM SSC,
Eltel SSC, 3M SSC, czy centrum usług finansowych Merck. Na razie ciekawostką
jest wypatrywanie w Polsce tzw. „positive Brexit effect”, w ramach którego mogą
się do nas przenieść centrale niektórych firm z londyńskiego City.
Mikołaj Konopka, wiceprezes zarządu Grupy Kapitałowej Euro Styl
Główną motywacją do
lokowania biznesu w Polsce są koszty prowadzenia działalności, które w stosunku
do innych krajów Europy są u nas niższe – zarówno jeśli mówimy o koszcie najmu
powierzchni, jak i o płacach, które są znaczącą pozycją po stronie kosztowej
firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Oczywiście nie można zapominać o
tym, że dysponujemy wysoce wykwalifikowaną i zaangażowaną kadrą – w Polsce jest
wielu młodych ambitnych ludzi, którzy chcą się kształcić, rozwijać i mają w
sobie wiele determinacji, aby osiągać zamierzone cele. Zagraniczne firmy
dostrzegają ten potencjał i doceniają umiejętności polskich pracowników.
Mirosław
Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Polska jest bardzo
atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych firm, które coraz chętniej lokują w
naszym kraju swoje siedziby czy też filie, dostrzegając potencjał lokalizacji i
jej strategiczne znaczenie w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Powiązane jest to z dynamicznym rozwojem rynku biurowego, który już teraz
oferuje ponad 8 mln mkw. nowoczesnych powierzchni, a kolejne 1,5 mln m kw.
znajduje się
w budowie. Międzynarodowe
firmy mogą wybierać spośród wielu atrakcyjnych propozycji biurowych. Z drugiej
strony, warto również wyróżnić bardzo dobre skomunikowanie dzielnic biurowych,
zwłaszcza w Warszawie, Krakowie, czy Trójmieście, które znacząco wyróżnia
Polskę na tle innych państw Europy Środkowo-Wschodniej. Motywacją dla ekspansji
na polskim rynku jest także szybko rosnący poziom wykształcenia naszego
społeczeństwa. Coraz więcej przedsiębiorstw, których działalność oparta jest na
wiedzy, otwiera tu swoje oddziały. Dodatkowym atutem Polski pozostaje również
wysoki wskaźnik wydajności i jakości pracy w stosunku do kosztów, na który składa
się m.in. nadal stosunkowo niski poziom płac. Największe polskie miasta stają
się atrakcyjną lokalizacją zwłaszcza dla międzynarodowych centrów usług
wspólnych (SSC – Shared Services Centres), które stanowią nowy globalny trend w
rozwoju outsourcingu usług biznesowych. Polskie miasta przyciągają także
inwestorów budujących centra obsługi klienta, dedykowane firmom z sektora
finansowego, IT i telekomunikacji.
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.
Polska to jeden z
największych krajów Unii Europejskiej, funkcjonujemy w dużej i stabilnej
gospodarce, co jest dobrze postrzegane przez partnerów zagranicznych. Położenie
naszego kraju w centrum Europy sprawia, że lokalizacja oddziałów, to nowe
możliwości dla rozwoju biznesu. Firmy, decydujące się na filię w dużych
miastach jak Wrocław, prowadzą działania zarówno na rynkach zachodnich, jak i
wschodnich. O przewadze Polski nad innymi krajami decyduje przede wszystkim
dostępność wykwalifikowanej kadry specjalistów. Polacy świadczą wysokiej
jakości usługi w konkurencyjnej dla rynków zagranicznych cenach. Dostrzegają to
przede wszystkim firmy informatyczne, których debiuty w naszych warunkach
obserwujemy najczęściej w ostatnich latach.
Opracowanie:
Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl
Więcej
informacji: info@dompress.nieruchomosci.pl
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET