Jarosław
Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco Poland
Atrakcyjność powierzchni wybieranej na siedzibę
firmy to kwestia przede wszystkim typu najemcy i jego indywidualnych potrzeb. W
zależności od wielkości firmy i branży, jaką reprezentuje, istotne będą inne
parametry oferty. Dla jednych firm priorytetem będą np. wakacje czynszowe w
pierwszych miesiącach użytkowania powierzchni. Z kolei dla dynamicznie
rozwijających się podmiotów ważniejsze będzie elastyczne podejście do
ewentualnego zwiększenia powierzchni w przypadku ekspansji firmy.
Nadrzędną kwestią, która ma największy wpływ na
decyzje firm odnośnie wyboru siedziby są jednak podstawowe cechy budynku – jego
jakość, usługi dodatkowe, jakie zapewnia i przede wszystkim lokalizacja. Coraz
większego znaczenia nabiera także samo otoczenie budynków. Ghelamco jest
pionierem w kreowaniu atrakcyjnych przestrzeni publicznych. Stworzony przez nas
plac Europejski przyczynił się do sukcesu Warsaw Spire. Dziś mamy satysfakcję,
że również nasza konkurencja zaczyna myśleć w podobny sposób.
Jacek Wachowicz, dyrektor ds.
sprzedaży i najmu w GTC
W sytuacji
bardzo dużej konkurencji na rynku biurowym wszelkie standardowe zachęty, takie
jak okresy zwolnień z czynszu, nakłady inwestycyjne itd., jak i innowacyjne
zachęty typu pokrycie kosztów przeprowadzki, zakup wyposażenia biura są wręcz
niezbędnym elementem każdej oferty. Niestety sprowadza się to często do tego,
że decyzja o wyborze biura dokonywana jest przez pryzmat arkusza
kalkulacyjnego. Jakość, rozwiązania techniczne schodzą na drugi plan. Koszty,
koszty, koszty każdy deweloper musi je ciąć, aby móc dać atrakcyjną ofertę.
Skutkiem ubocznym są niestety coraz częściej powstające budynki o bardzo wątpliwej
jakości i architekturze, w tym także w samych centrach miast.
Małgorzata
Danek, członek zarządu LC Corp
Z naszych obserwacji i doświadczenia możemy
wyciągnąć wnioski, że dla klientów obok dobrej oferty finansowej liczy się
efektywność powierzchni, czyli to ile stanowisk pracy zmieści się na danej
powierzchni. Od pewnego czasu zauważamy również, że klienci oczekują biur
idealnie dopasowanych do potrzeb. Dlatego staramy się zapewnić naszym najemcom
biura ‘szyte na miarę’, które są wyjątkowe i przyjazne w codziennym
użytkowaniu, a zrazem ergonomiczne i efektywne. Dwa ostatnie aspekty mają
szczególny wpływ na koszty najmu biura.
Dodatkowo klienci przywiązują większą niż jeszcze
kilka lat temu wagę do tego, jakie udogodnienia znajdują się w budynku. Staramy
się zawsze, żeby w naszych budynkach była dostępna: restauracja lub kantyna,
kawiarnia, kiosk, pralnia, mały sklep spożywczy, klub fitness, czy przychodnia
medyczna. Możliwość skorzystania z wymienionych usług przez pracowników powoduje
dużą oszczędność czasu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że pracodawcy
muszą coraz częściej mocno konkurować o pracownika, a siedziba w wygodnym,
estetycznym i funkcjonalnym budynku może pomóc w decyzji o podjęciu pracy w
danej firmie.
Maciej
Jankiewicz, prezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.
Wysoka aktywność deweloperów oraz utrzymująca się
presja zniżkowa na czynsze bazowe i efektywne, sprawiają że właściciele
budynków oferują najemcom atrakcyjne pakiety zachęt. Najczęściej stosowane
systemy zachęt dla najemców, również w ramach Grupy Kapitałowej Polskiego
Holdingu Nieruchomości S.A., to przede wszystkim okresowe zwolnienia z czynszów
oraz partycypacja w kosztach aranżacji powierzchni.
Dodatkową zaletą w przypadku nieruchomości
należących do Grupy Kapitałowej Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A. jest
również atrakcyjna lokalizacja, zapewniająca dogodną komunikację. Nowe
inwestycje Grupy Kapitałowej PHN przygotowywane są zgodnie ze standardami
budownictwa ekologicznego, energooszczędnego i pasywnego, w tym takimi, które
zaczną obowiązywać dopiero w przyszłości. Ponadto budynki są projektowane i
budowane zgodnie z kryteriami zrównoważonego rozwoju (sustainability) wg norm:
BREEAM na poziomie Excellent oraz LEED na poziomie Gold.
Bardzo istotnym czynnikiem jest również indywidualne
podejście do klientów i jakość zarządzania. Najemcom zależy na kompleksowości i
ekskluzywności, dlatego rosnącą popularnością cieszą się kompleksy biurowe
położone w otoczeniu wspierającym biznes (prestiżowa przestrzeń handlowa,
hotelowa i rozrywkowa). Możemy tu wymienić kluczowe nieruchomości Grupy
Kapitałowej PHN: kompleks biurowy Alchemia II w Gdańsku - najlepszy biurowiec
2015 roku w konkursie Eurobuild Awards z elegancką i ponadczasową architekturą,
innowacyjnymi rozwiązaniami i certyfikacją w amerykańskim systemie oceny
wysokowydajnych budynków LEED na poziomie Platinum, biurowiec Andersia Business
Centre w Poznaniu - budynek o nowoczesnej technologii, odpowiadający najwyższym
technicznym normom w zakresie budownictwa biurowego oraz kompleks Domaniewska
Office Hub położony na warszawskim Mokotowie, wyróżniony certyfikatem BREEM na
poziomie Excellent oraz tytułem Budowy Roku 2015 w XXVI edycji konkursu
Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Tomasz
Tondera, Senior Partner Griffin Real Estate
Nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi na tak
postawione pytanie. Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie analizując
jego potrzeby i każda oferta odpowiada w możliwie najwyższym stopniu na
potrzeby najemcy. Niezależnie od konstrukcji oferty niezmiernie ważne są
parametry budynku: jego lokalizacja, dostępne technologie, różne dodatkowe
udogodnienia, które można w takim obiekcie zaoferować naszym najemcom, a oni
swoim pracownikom. Powierzchnia biurowa to dziś przede wszystkim przestrzeń,
która ma inspirować i wyzwalać kreatywność, zachęcać do wymiany myśli i poglądów.
To również sposób na dookreślenie identyfikacji firmy, podkreślenie jej
unikalności, a czasem zdobycie przewagi na bardzo dziś konkurencyjnym rynku
pracy. Dlatego jedni preferują materiały wykończeniowe z najwyższej półki, a
inni dostępność usług pozwalających na aktywne spędzenie czasu.
Ewelina
Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków Skanska Property
Poland
Dzisiaj biuro jest realną częścią oferty
rekrutacyjnej i czynnikiem wpływającym na zmniejszenie rotacji kadr.
Potwierdzaliśmy to naszymi badaniami - 8 na 10 kandydatów chce zobaczyć miejsce
pracy przed podpisaniem umowy, co w dobie zaostrzającej się rywalizacji o
talenty ma duże znaczenie. Nasi najemcy wiedzą więc, że wybierając nasze biuro
mogą liczyć na szereg działań i udogodnień skoncentrowanych właśnie na ich
najcenniejszym zasobie czyli pracownikach i to jest nasz klucz do sukcesu.
Wiele potrzeb inwestorów jest zbieżne z potrzebami tzw. Millenialsów. Dla nich
miejsce pracy musi być wyposażone w gadżety i aplikacje, które będą atrakcyjne
dla specjalistów, zwłaszcza takich branż jak IT. W Skanska pracujemy nad
wdrożeniem systemów, które za pomocą Bluetooth mogą przesyłać do aplikacji na
smartfonach informacje np. na temat zastosowanych w budynku ekologicznych
rozwiązań i wyświetlać wskazówki, jak odpowiednio z nich korzystać. W taką
aplikację wyposażyliśmy m.in. budynek Corso Court w Pradze. Za jej
pośrednictwem można zamówić nie tylko miejsce parkingowe, ale też np. lunch z
dostawą bezpośrednio do biura, czy umówić się na turniej tenisa stołowego z
kolegami z pracy. Aplikacja informuje też o usługach znajdujących się w budynku
i okolicach. Opracowujemy też usługę opartą o concierge. Dzięki niej pracownicy
będą mogli sprawnie załatwiać drobne prywatne sprawy, takie jak odbiór prania
czy biletów na koncert w godzinach pracy. W budynku Atrium 2 w Warszawie
oferujemy też dwa elektryczne BMWi3, z których wszyscy użytkownicy budynku mogą
korzystać, rezerwując je za pomocą prostej aplikacji.
Dla najemców liczy się też sprawne poprowadzenie ich
przez proces zmiany siedziby. W Skanska proponujemy naszym partnerom
skorzystanie z pomocy tzw. RACa – koordynatora, który wspiera najemcę od
pierwszego kontaktu z nami, pomagając wybrać budynek, odpowiednio dostosować
powierzchnię, zgromadzić niezbędną dokumentację, a nawet przeprowadzić się.
Opieramy się na unikatowym modelu bardzo bliskiej, partnerskiej współpracy,
pomocy w trudnym zarządzeniu zmianą – i to jest to, co nasi najemcy mocno
doceniają. Już po przeprowadzce mogą liczyć na gościnne powitanie z naszej
strony. Pomagamy zainstalować się w nowym miejscu, przygotowujemy też pakiety
powitalne dla pracowników. Wskazujemy, jakie udogodnienia znajdują się w
budynku i okolicy, żeby ludzie mogli zamówić bez przeszkód lunch z dostawą do
biura lub wiedzieli, jakie drobne sprawy prywatne mogą załatwić w pobliżu.
Jesteśmy z naszymi najemcami również po ich zadomowieniu się w nowym miejscu.
Dla przykładu, w Silesia Business Park w Katowicach organizujemy cykliczne
warsztaty dotyczące zdrowego odżywiania, z blogerami kulinarnymi oraz live
cooking, a w Poznańskim Maratonie opowiadaliśmy o gimnastyce biurowej i
dietetyce w szeroko pojętym kontekście wellbeing.
Osobną kwestią jest niezwykle istotne,
odpowiedzialne społecznie podejście Skanska do budowania. Wyszliśmy ostatnio z
niezwykle ważną dla nas biznesową deklaracją, że będziemy budować budynki
biurowe już tylko w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z
małymi dziećmi, ludzi starszych i obcokrajowców. Wierzymy, że świadomi najemcy
będą chcieli, by absolutnie wszyscy ich obecni i potencjalni pracownicy mogli w
pełni korzystać z oferty naszych budynków.
Alexander
Jurkowitsch, członek zarządu Warimpex
Obecnie Warimpex jest w trakcie komercjalizacji
biurowca Ogrodowa Office w ścisłym centrum Łodzi, na przeciwko Pałacu
Poznańskiego i hotelu andel’s. Oprócz komfortowej dla najemców lokalizacji oraz
wysokiego stanu technicznego budynku, staramy się przyciągnąć potencjalnych najemców
licznymi zachętami. Wśród nich można wymienić tzw. wakacje czynszowe, czyli
zwolnienie z części czynszu przez pewien czas. Okres zwolnienia uzależniony
jest ściśle od planowanej powierzchni
najmu i czasu trwania umowy. W biurowcu Ogrodowa Office dopuszczamy również
budżet na aranżację powierzchni ponad standard deweloperski zgodnie z
oczekiwaniami klientów. Dodatkową zachętą jest możliwość wstępnej rezerwacji
powierzchni w obiekcie – na przykład w przypadku planowanej w przyszłości
ekspansji, najemca może zarezerwować na pewien okres dodatkową powierzchnię lub
ma prawo pierwszeństwa do przejęcia powierzchni, jeśli jakaś firma opuści
budynek. Kolejnym naszym bonusem dla najemców poszczególnych pięter jest dostęp
do wewnętrznych balkonów i zielonych tarasów na ostatnich kondygnacjach, z
których rozpościera się widok na sąsiadujący park i panoramę miasta. Istotnym
atutem jest także duża powierzchnia użytkowa poszczególnych pięter, osiągająca
nawet 4700 m kw., a na parterze biurowca przewidziane jest wewnętrzny pasaż
będący łącznikiem komunikacyjnym, w obrębie którego znajdzie się wiele lokali
handlowo-usługowych takich jak restauracje, kawiarnie, czy małe sklepy.
Mirosław
Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Rynek biurowy w Polsce, a zwłaszcza ten warszawski,
cechuje duża konkurencyjność. Obecnie, aby przyciągnąć najemcę, nie wystarczy
już wyłącznie wysokiej jakości budynek w dogodnej lokalizacji. Niezbędne jest
również proponowanie różnorodnych zachęt, które wyróżnią inwestora i jego ofertę
na rynku. W naszych działaniach związanych z komercjalizacją biurowca EQlibrium
kierujemy się jedną, nadrzędną zasadą – chcemy poznać jak najbardziej
szczegółowe potrzeby klienta. Wychodzenie im naprzeciw przejawia się na kilka
sposobów – począwszy od elastycznego podejścia do kwestii aranżacji nowych
przestrzeni, aż po dodatkowy budżet na prace wykończeniowe wykraczające ponad
oferowany standard budynku. Elementem, którym staramy się zachęcić
potencjalnych najemców, są także tzw. wakacje czynszowe, efektywnie obniżające
łączne koszty. Dynamiczne postępy w komercjalizacji naszego biurowca na
warszawskiej Woli pokazują, że przyjęta i konsekwentnie realizowana strategia
działań spotyka się z bardzo dobrym przyjęciem na rynku, a co najważniejsze
przynosi spodziewane rezultaty.
Tomasz
Sujak, członek zarządu Archicom S.A.
Nabywcy i najemcy powierzchni komercyjnych
budowanych przez Archicom mogą zawsze liczyć na atrakcyjne ceny czynszów i
dogodną lokalizację. Oferujemy również jedne z najniższych opłat eksploatacyjnych
we Wrocławiu. Jako deweloper z własnym studiem projektowym wychodzimy naprzeciw
oczekiwaniom naszych najemców proponując dopasowanie przestrzeni do ich
potrzeb. Fit out niezmiennie jest bardzo ważny dla najemców, dlatego w naszych
działaniach przewidujemy na ten cel dodatkowy budżet. Dzięki indywidualnemu
podejściu przeważnie zawieramy długoletnie umowy najmu, które dodatkowo
premiujemy np. zwolnieniami z czynszu w pierwszych miesiącach działalności.
Elastycznie podchodzimy również do zwiększania lub zmniejszania najmowanej
powierzchni w zależności od aktualnych potrzeb naszych klientów. Widzimy, że ta
strategia sprawdza się, a najemcy chętnie kontynuują z nami współpracę. Duzi
gracze decydują się również na współpracę typu „build-to-suit”, czyli realizację
powierzchni biurowej na zamówienie. Podejmowaliśmy się takich realizacji np.
przy Zachodnim Centrum Biznesu West House.
Opracowanie:
Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET