Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
Udział klientów gotówkowych uzależniony jest od rodzaju
projektu. Dla inwestycji w centrach miast, blisko ważnych ośrodków akademickich,
czy biurowych udział transakcji gotówkowych waha się od 60 proc. do ponad 80
proc. Taka struktura klientów występuje w przypadku Osiedla Bastion Wałowa w
Gdańsku, Osiedle Krzemowe w Warszawie oraz 5 Dzielnica w Krakowie. Podobnej
liczby klientów kupujących mieszkania ze środków własnych spodziewamy się
również w naszym, nowym projekcie Nowa Tęczowa, zlokalizowanym w centrum
Wrocławia.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.
Znaczna część naszych klientów w
większym bądź mniejszym stopniu posiłkuje się kredytem. W zależności od
inwestycji nabywcy gotówkowi stanowią 20-30 proc. klientów.
Z szacunków spółki wynika, że udział kupujących
mieszkania w celach inwestycyjnych utrzymuje się w granicach 20-30 proc. Są
wśród nich zarówno osoby kupujące pakietowo, jak i nabywcy pojedynczych lokali.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Z obserwacji formy finansowania mieszkań w naszych
projektach wynika, że nabywcy gotówkowi
stanowią znaczącą grupę klientów. Proporcje są jednak różne w
inwestycjach z poszczególnych segmentów rynku, podobnie jak podział na nabywców
mieszkań na własne potrzeby i inwestorów. Opierając wnioski na analizie
sprzedaży jednego z naszych projektów w
segmencie średnim, charakteryzującego się atrakcyjną lokalizacją odnotowaliśmy
aż 33 proc. zakupów inwestycyjnych. W realizowanym w tym samym okresie, dobrze
sprzedającym się projekcie w segmencie popularnym inwestorzy stanowią natomiast
już tylko około 15 proc. kupujących.
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.
W ostatnim półroczu istotnie obserwowaliśmy wzrost
zainteresowania nabywaniem mieszkań za gotówkę przede wszystkim w lokalizacjach
centralnych. Powodzeniem cieszą się zwłaszcza lokale o wyższym standardzie,
które inwestorzy często przeznaczają pod wynajem. W segmencie premium oferujemy
apartamenty w inwestycji River Point, osiedlu Ogrody Hallera, Olimpia Port
Waterfront, czy Róża Wiatrów we Wrocławiu.
Mieszkania w segmencie popularnym w dużej mierze służą klientom do
zaspokajania własnych celów mieszkaniowych. Z naszych obserwacji wynika, że proporcje
zakupów lokali na kredyt i za gotówkę utrzymują się na stałym poziomie.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO Classic
W ostatnim czasie odnotowaliśmy nieznaczny wzrost
transakcji gotówkowych. W zalężności od
inwestycji jest to około 15 proc. - 20 proc. umów.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Od pewnego czasu daje się zauważyć, że liczba
klientów kupujących mieszkania za gotówkę rośnie. Ta grupa nabywców wybiera
zwykle małe mieszkania. Wiąże się to z tym, że wiele osób woli kupić mieszkanie
z przeznaczeniem pod wynajem, niż trzymać środki na niskooprocentowanych
lokatach bankowych. Obecnie około 50 proc. nabywców kupuje mieszkania w naszych
inwestycjach z własnych środków, a około 75 proc. z nich to nabywcy
inwestycyjni.
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Znaczny procent kontraktów dokonywanych jest za
gotówkę, ale nie brakuje również zakupów inwestycyjnych wspomaganych kredytem
hipotecznym. Coraz więcej przedsiębiorców zainteresowanych jest też
inwestowaniem w aparthotele, które zapewniają długoterminowy zysk.
Zainteresowanie tego typu inwestycjami
rośnie, dlatego oferujemy m.in. komfortowe apartamenty w standardzie hotelowym
Wola Invest, umożliwiające inwestorom wypracowanie nawet 100 proc. zysku w
ciągu 10 lat.
Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development
Większość naszych klientów w osiedlach Alpha Park i
Red Park to osoby, które decydują się na zakup mieszkań na użytek własny.
Najczęściej wspomagają się kredytami, ale mamy również klientów, którzy
traktują zakup nieruchomości jako inwestycję. Widać to zwłaszcza we
wrocławskiej Nowej Papierni Ultra Novej, gdzie oferujemy lofty, soft lofty i
apartamenty. Takie nieruchomości zyskują na wartości, dlatego klienci traktują
ich zakup jako dobry sposób na lokowanie pieniędzy. Stopa zwrotu jest dużo
wyższa niż dla typowych mieszkań. Z nowego mieszkania w wysokim standardzie
możemy się spodziewać stopy zwrotu na poziomie maksymalnie 5 proc., natomiast
loft daje nawet 10 proc. zysku.
Adrian Potoczek, dyrektor sprzedaży w Wawel Service
Prawie 1/3 sprzedanych przez nas mieszkań nabyto w
celach inwestycyjnych. Klienci coraz chętniej decydują się na zakup lokali
inwestycyjnie. Dzieje się tak z kliku powodów. Rekordowo niskie stopy
procentowe sprawiają, że lokaty bankowe gwarantują obecnie rentowność tylko na
poziomie ok. 1,5 proc.w skali roku, a inwestowanie w akcje jest obarczone dużym
ryzykiem. W tych okolicznościach do lokowania oszczędności w nieruchomości
przyciąga zarówno mniejsze ryzyko inwestycyjne niż w przypadku giełdy, jak i
zadowalająca stopa zwrotu, po uśrednieniu znacznie przekraczająca pułap
oferowany przez lokaty bankowe.
Około 10 proc. sprzedanych przez nas mieszkań zostało
zakupionych na własne potrzeby, za gotówkę. Od kilku lat można zaobserwować
stopniowy wzrost liczby osób, które decydują się na zakup mieszkania bez
wsparcia kredytowego.
Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates
Niskie stopy procentowe zachęcają do kupna
mieszkania w celach inwestycyjnych, większość lokali na rynku kupowanych jest
bez wsparcia kredytowego. Wśród naszych klientów, którzy kupują mieszkania za
gotówkę są zarówno inwestorzy jak i rodzice osób, które rozpoczynają studia w
Warszawie i zamiast płacić za wynajem mieszkania wolą zainwestować we własną
nieruchomość. Cechą wspólną obu tych grup klientów jest to,
że największą uwagę skupiają na mieszkaniach o mniejszych metrażach.
Ewelina
Krosta, reprezentująca WAN S.A.
Zdecydowana większość naszych klientów korzysta ze
wsparcia kredytowego. Są to głównie klienci, którzy nabywają nieruchomość na
potrzeby własne. Mamy oczywiście również klientów, którzy kupują mieszkania za
gotówkę. Ta część nabywców to zdecydowanie w większej mierze klienci
inwestycyjni.
Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Na przykładzie osób zainteresowanych zakupem mieszkań w
naszych projektach zaobserwowaliśmy, że duża grupa klientów wycofała środki z
lokat i postanowiła zainwestować w nieruchomości. Przejawia się to zarówno
zakupem mieszkań bez wsparcia kredytowego, jak również dużo wyższym poziomem
wkładu własnego do kredytu. Nie prowadzimy dokładnych zestawień, obrazujących w
jakich celach nasi klienci kupują mieszkania, jednak w ostatnim okresie
obserwujemy na rynku wzmożone zainteresowanie nabywaniem lokali pod wynajem.
Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment
W naszych inwestycjach 70 proc.
mieszkań kupowanych jest za gotówkę i są to nabywcy inwestycyjni. Pozostałe 30
proc. klientów to osoby, które zaciągają kredyty na lokale, w których planują zamieszkać.
Opracowanie:
Kamil
Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET